NLE “Non-Linear Editing” Nedir?

NLE Yani Non-Linear Editing dijital kurgu sistemlerinin sektördeki kullanılan ismidir. Günümüzde bütün dijital kurgu sistemleri NLE olarak geçer.

NLE “Non-Linear Editing” kavramını ulusal veya uluslararası resmi kurumlara iş yapanlar duymuştur daha çok. Çok teknik ve eski bir kavram. Aslında şu an bulunan bütün kurgu sistemleri NLE olarak geçer. Bildiğimiz dijital video düzenleme kavramının afilli adı aslında. Çok eski değil bundan yaklaşık olarak 20-25 sene öncesine kadar halen kurgular lineer olarak yapılıyordu.

Her şeyin gaz ve toz bulutu olduğu zamanlar, filmler negatife, videolar betacam’a çekilirken kurgu neredeyse çekim kadar zahmetli çok zor bir işti.  Bunun için kullanılan makineler aşağıdaki gibiydi.

Bir kurguyu yaparken elinizde onaylı time code olur ve genelde zaten çok tekrar alınmamıştır. Görüntüleri arka arkaya birleştirerek kurguyu yapardınız. Daha sonra Avid firması 80’li yılların sonunda Avid Media Composer’i piyasaya sundu. tabi sunmadan önce piyasada bulunun birkaç tane NLE yazılımları geliştirmeye çalışan firmayıda satın aldı. Bunların arasında EditDroid’de vardır ve bu firma LucasFilm LTD’nin bir girişimiydi. Evet o “Lucas Film” o “Lucas Film”. Düşünsenize bir stüdyo var ve film kurgu sistemi için ar-ge yapıyor.

Böylelikle film sektörüne NLE yani Non-Linear Film Editing kavramı girmiş oldu.

İlk NLE Sistemleri nasıl çalışıyordu?

İşte bölye…

Gördüğünüz gibi Windows Movie Maker bile yanında uzay teknolojisi gibi kalıyor. Bu sistemde öyle export alayım müşteriye wetransferle göndereyim yok. Önce filmleri çok düşük çözünürlükte tarıyorsunuz. Daha sonra bunların tabi hepsinin bir time kodu oluyor siz kurguyu yaptıktan sonra elinizdeki çıktıyı gene montaj stüdyosuna gönderiyorsunuz. Montaj stüdyosundakiler ise ellerindeki kodlara göre filmin negatiflerini kesip biçip istediğiniz kurguyu çıkartıyor. Ölme eşşeğim ölme…
 
Fakat bu bile film kurgusunda büyük bir devrim yarattı. Kurgu süreleri çok kısaldı. Özellikle Hollywood’da bir film 1’e 30 – 1’e 40, yani 1 saatlik film için en az 30-40 saatlik ham görüntü çekildiğini düşünürsek baya bir kişinin hayatını kurtarmıştır. Birde 5-6 kamera ile çekilen savaş sahnelerini düşünün ellerindeki ham görüntünün boyutu insana çileden çıkartabilir. Bir makara filme yaklaşık 4 dakika çekim yapılabiliyor. Yani 1 saatlik bir çekim için onbeş makara film harcamanız gerekiyordu. Hayranlıkla izlediğimiz o muhteşem filmler ise 200-300 saatlere varan ham kayıtlar alınıyordu.
 
Zaten dijital kurgudan önce kurgu odaları çok karışık ve can sıkıcı yerlerdi. Ayrıca 90’lı yılların başından itibaren 2000’lerin ortalarına kadar Hollywood’un 100 yıllık tarihinin en iyi filmlerini üretme sebeplerinden bir tanesi de sinemada dijital teknolojilerin yaygınlaşmasıdır.

Bir NLE devrimi olan Final Cut ile ilgili yazımız buradan okuyabilirsiniz.

Kaynak: Vikipedi